torsdag 21 augusti 2014

utfärd

Idag blev det utfärd till byn för valparna. Bilresan ställde inte till problem för de små.
 Dom fick prova lekplatsen



Ett nytt underlag att prova.
Så kom det en regnskvätt, så det blev besök i mammas lägenhet





Somnade gott på golvet en stund. Innan vi åkte tillbaka blev det en liten lekstund  ute igen. Det var en dåligt vald dag då alla grannarna var och spelade bingo, annars brukar det vara många som vill mysa med valpar. men vi är väl inte sämre än att vi kan åka dit en gång till.

Några sexveckorsbilder har vi bara inte hunnit med. I helgen blir dom 7 veckor  så vi får ta igen  då.det
 Dom är så goa och mysiga. I helgen hade dom besök, våra träningskompisar var och myste med dom. Det gillade både valpar och mamma Nelli. Och klart jag som tyckte det var kul att få visa mina fina valpar.
Ganska snart är det dags för nästa äventyr för valparna, det bokade jag i tisdags och det ser jag framemot, ska bli så spännande. Vi ska göra en valptest på dom, man kan kalla det MH (mentaltest hund) för valp. Detta kommer att bli registeras i hunddata och rasdata. Och om man gör MH på dom som vuxna kan man jämnföra resultaten.
 Och så klart är det även dags för vaccinering, chip och besiktning snart. 

Tisdagen gick jag ett spår med Soya, sist vi spårade var hon inte alls intresserad. Så därför blev det rakt spår på 50-70m . Hon hittade apporten och spårade hyfsat, jag vill ha henne mer i spårkärnan och det sk vi träna på. Imorgon har jag planerat ett nytt spår till henne.
Swea var på klubben på kvällen och vi hade motivationsövningar, innan dess tränade vi små detaljer. Motivationsbanan tyckte Swea var kul och hon jobbade med glädje, mycket nöjd.

Igår var det träning för instruktör, först ut var Soya. Jag fick många fina tips, bl.a. ska jag lära henne "städa" för att bota hennes kleptomani. Den övning började vi med i fm och det ska nog bli bra så småningom.
 En annan övning ska få henne att förstå värdet av att vara nära matte. Vi kallar den "springiväg" och den skulle vi öva på i em, då jobbar vi efter "Premacks princip", intressant! Och vad händer, Soya är som en plåsterlapp, så istället lekte vi kapplöpning och det gillar hon. Soya älskar att springa hon är som en galopphäst.
Ännu en övning fick vi tips om, den kan vi också ha användning av med tanke på hennes kleptomani bl.a.  SSÅÅÅ nu har vi massor att träna på så det kommer att bli dåligt med tid till uppdatering ??!

Swea Ja där är det igentligen lika mycket jag som behöver träna. Jag behöver träna var jag placerar mej och Swea i förhållande till skyltarna i högerhandlingen. Hon måste få utrymme för att göra det som står på skylten. Lite bättre kläm fick jag nog på det.
 Annars är det följsamhet och possitionen i högerhandlingen vi övar och även där fick jag bra tips.
 Jag är alltid lika nöjd och belåten efter våra träningar hos Gitte. Tyvärr är minnet ganska kort så denna gången hade jag anteckningbok med!!!.  Små korta noteringar på vad vi ska träna på hjälper mej mycket. Ja den där biten med träningsbok, som jag verkligen har försökt att  få till, men tyvärr funkar det inte, då jag inte kommer på en bra lösning på dess utformning.

Jag har anmält Swea till 3 tävlingar i rallylydnad avanseradklass, inte nu närmaste tiden men tiden går fort.


ha de gott

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar