tisdag 10 november 2015

nytt försök

Då provar vi igen! Att blogga har inte haft prio 1 på bra mycket länge. Saker och ting är inte alltid som man önskar. Men det försöker vi komma över och nu har jag lagt rätt mycket tid på att träna hundarna igen.
Vi har börja spåra mycket mer. Det började väldigt dåligt, och på facebook skrev jag att nu lägger jag ner projektet spår med Soya.
Det var nog det bästa jag kunde göra, fick så himla bra tips och Annica, ja jag kunde nästa höra henne när hon högt och tydligt sa- nej,nej,nej starta om och avancera fort!
 Det gjorde vi och nu så minsann går det så mycket bättre.  Ännu mer tips av en annan så nu har vi många ideer, som ska testas
Även Sweas spårning har blivit så mycket bättre, hon markerar apporter mycket tydligare och är noggrannare i sin spårning. En bild på dagens spår
Jag är ganska nöjd med det.
Nu vi har lite planer för spårövningarna, det är roligt och spännande att se hur det kommer att utvecklas.
Jag var i helgen och tittade på Madame som hade spår på schemat i sin valpkurs, hon var duktig och jag passade på att friska upp minnet med spårkunskaperna. Jättekul att se valparna ta sej an spåren.

Nu när vi kommit igång med vår träning så fick jag inspiration. Har en väst jag aldrig kommit riktigt överens med, men med en stor ryggficka blev den som ny, och säkert mer användbar.

                                                                                  
När vi inte tränar promenerar vi, det blir ganska långa rundor, då vi har en behaglig temperatur och jag älskar hösten. Hösten är den årstiden jag har mest inspiration, tränar hundarna, stickar och så är det så otroligt fina färger i skogen. Vi har mycket bokskog här och det ligger högt med löv på våra stigar, härligt.


 Soya har haft sitt 3-e löp och vi har gått en kurs om relation och samspel, efter detta har jag märkt en stor förändring på henne. Hon har verkar utvecklas till en behaglig liten dam, men allt händer inte på en gång visst finns det en hel del humör i henne än, men jag känner att jag äntligen lärt mej lita på henne.  Någon sa om henne: Det är en smart och duktig dam du har med en speciell stark personlighet, och bättre än så kan man inte beskriva Marodören Soya! 

Nu ska jag sticka och under tiden planerar jag morgondagens övningar, det blir nog frittfölj för Soya, lite lek och en platsliggning. Swea  ska nog få leka plockepinn.

 Ha de gott

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar