torsdag 18 april 2013

cockerträff och lite skryt

Ni är nog många som vetat om årets cockerträff! och här kommer nu inbjudan. Ni kommer även få den via post och ev  e-mail. Men om jag  missar er VA INTE RÄDDA! FÖR ATT ANMÄLA OCH  KOMMA ÄNDÅ  Ni är så välkomna!!!
Även i år finns möjlighet att prova apportera fågel , Ib och Nelli  visar och håller i detta , även kaninsläp går att prova.
Om man inte känner för detta så är det helt OK att bara mingla.  

Så kommer vi då till nästa som vi skriver in under avdelningen SKRYT.

Igår var det årets första träningstävling på klubben. Eftersom vi  ( jag ) är lite sugna på tävla rallylydnad så klart jag anmälde Jacki och Swea, Candy behöver lite mer träning. Rallylydnad är ju en ganska ny tävlinsgren här i Sverige, för oss hundmänniskor. Vågar inte riktigt ge mej på år och sånt. Det går ut på att man går en bana med skyltar som talar om vad man ska göra, givetvis har man lärt vad skyltarna betyder och hur man utför det.
 Man startar med 100p och får avdrag för fel som ex hunden snusar, drar i koppel, föraren utför momentet fel. Detta  är bara i runda slängar vad som gäller. Det hela ska se se glatt och possitivt ut , föraren får prata med sin hund hur mycket som helst, vägleda utan att röra hunden .
 Det är faktiskt mycket roligt och mina hundar gillar det. Nu befinner vi oss på nybörjanivå . Jacki har startat officiellt en gång och blev godkänd.
 Igår var då både Jacki och Swea anmälda, vi var 5 st som anmält. Swea fick startnr 2 och Jacki 4.
 Swea, det kändes ganska bra men jag ville ha mer energi och fart men annars skötte hon sej bra.
Jacki, lite seg, men efter någon skylt och lite övertalning så vaknade hon.
Malin som dömde var nog lite snäll, Jacki fick 97p med kritiken: Bra ekipage med en matte som uppmuntrar precis där det behövs!
Swea 99 p : Mycket possitivt ekipage!
 Himla fina resultat med båda
Och dom här fina plaketterna fick vi.
 Nöjda och belåtna åkte vi hem, och nu väntar måndagsträningen med Jacki och nästa söndag en heldagträning med Swea på klubben med en instruktör från en annan klubb, mycket spännande.
Och 1/5 startar vi officiellt med båda hundarna. Givetvis har vi den dagliga träningen och i helgen planerar vi spårträning. Dessimellen promerarar vi en hel del.

Som ett ps ligger just nu mitt stora projekt på tork. stickningen är klar och det är tovat, imorgon ska jag se om det passar och sy ihop. Mycket spännande!
 Och nu avslutar vi med en trött Swea som säjer: Natti Natti







 

1 kommentar:

  1. Grattis!!
    Det där med rally låter bra kul. (Och ser så ut när t.ex. Rudi visat)
    Jag tränar numer lite "kul-saker" som "runt" och så med Assar. NU för tiden går det ju... Förr körde vi också rallylydnad... JAG höll på med lydnad och Assar med rally...
    Fortsatt nyfikenhet alltså!
    Sov gott Swea!

    SvaraRadera