onsdag 4 januari 2017

Smart från start




Idag var det sista kurstillfället i kursen "Smart från start" som Pilar och jag har gått. Vi startade i juni, tänk juni då var Pilar 5 månader och en liten plutt. Vi har träffats 18 ggr, Pilar och jag har inte missat en enda gång.
bilder från augusti


 nästa tillfälle i augusti
vi börjar med ordning från början kontakt vid bilen
mer kontakt övning




belöning

följa övning i september


september   tävlingledaren hälsar
paus
träningstillfälle i oktober i studiefrämjandes lokaler

fler från samma tillfälle










Det har varit en otroligt givande kurs, mycket bra upplägg, kurs 6 ggr sen sex veckors uppehåll uppdelat i 3 moduler.  Och väldigt välplanerad.
Målet har varit att efter kursens slut ska vi vara redo för startklass.
Pilar har utvecklats enorm och säkert jag också en hel del. Instruktörerna har varit väldigt engagerade och vi har vi ibland testat olika saker för att just "det" skulle funka. Väldigt många bra tips!!  och roliga saker.  Jag är supernöjd!

Nyårsafton var det kurs och då var upplägget tävlingsmässigt.
Pilar blev jätteglad när hon förstod vad som var på gång, vi skulle träffa kompisarna på klubben



 Vi började med spår. Pilar spårar bra och apporterar apporterna som jag vill men tyvärr missade hon 1 . Spåret var ett appellspår 300m, 2 små och en stor apport i slutet.
 Lydnaden var efter regler i den nya klassen "startklass". Vi hade en ganska hyfsad följsamhet, ok  sättande undergång med lite sen start , hopp godkänt men inget bra avslut. Inkallning bra tempo dåligt avslut. Fjärrdirigering bra trots vi glömt att träna det, men hon ville inte sätta sej upp. Apportering som har varit kämpig men vi  har kommit en bit på väg, jättebra förutom tjuvstart och inget bra avslut, men jag är jättenöjd då hon inte velat apportera just träapporten tidigare.

Där fick vi  insikt i vad vi behöver jobba med som avslut och sen är fröken lite väl nyfiken ska springa och kolla saker, titta på domaren och tävlingsledaren måste man undersöka.

Ikväll jobbade vi med hopp, apportering och framförgående.
Framförgående har vi haft en gång tidigare på kursen och det funkade inte alls, vi har tränat det 1 gång hemma och minsann nu verkar det som om hon börjar förstå.

Pilars utveckling som jag ser det har gått från en liten valp som inte var helt lätt att få till att samarbeta och hon bjöd inte på olika beteende. Idag känns det som om hon älskar att träna och bjuder på saker, och om det inte händer något blir hon ivrig och gnyr. Hon försöker att göra rätt, men ger upp ganska lätt och kan tappa motivationen, så jag måste försöka tänka till lite ibland för att det ska vara värde i att försöka.

 Nu är det inte riktigt över än, vi i kursen och våra instruktörer ska tävla i sommar, vid samma tillfälle. Så vi kommer att träffas 1 gång i månaden för att hjälpas åt, fram till tävlingen, jättekul.

Så nu har träningsböckerna kommit fram igen!!??? De som jag har så svårt för. Men skam den som ger sej, jag försöker igen.
Även Soya ska nu träna för startklass och min tanke är att försöka tävla med henne under våren.

Allt är väl som vanligt annars här, jag tog några bilder häromdagen på vår skogstur

Mina  fina töser


Vi har lite mål för  nya året, och i år hoppas jag att vi uppnår några i alla fall.
Efter trettonhelgen börjar allvaret.
 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar