söndag 29 januari 2017

BESVIKEN!

I min blogg skriver jag vad jag vill, och det tänker jag göra nu.

Tidigare i veckan fick jag veta att en av mina valpköpare parat tiken hon köpte av mej.
  MED en blandrashane ( de kallas cockerpoo, men för mej är de  enbart en blandras). 
Inte i min vildaste fantasi kunde jag tänka detta då ägaren har prata om att ta valpar på tiken, för mej var en rasren hane det enda tänkbara MEN NÄÄÄ. Besvikelsen är enorm.  Jag frågade om det var ett misstag, men nej ägare ville ha en sådan här kull. Och tycker att det är bara att ta renrasiga sedan  efter denna kullen.
Riktigt så lätt är det nog inte såvida de INTE tänker registrera de rasrena valparna, som uppfödare i Svenska kennelklubben ska man inte ägna sej åt blandrasavel.

Jag reagerar kanske för stark, men jag är inte intresserad av att MINA hundars namn ska finnas med i en blandras "stamtavla"!!!!
Det är erfarna duktiga uppfödare som vigt sitt liv åt att få fram dessa hundar som finns bakom mina hundar,  Så är det då någon som medvetet blandar raser . 
Visst det finns blandningar både trevliga och även mindre trevliga sådana ( finns ju givetvis även bland rashundar)  och det  finns även de som kommit till av misstag.  Misstagen kan jag "köpa"

Jag har inte själv haft så många kullar och kan absolut inte skryta med stor erfarenhet när det gäller avel, MEN det finns ju så många rasrena fina cockerhanar och dessutom SÅ många uppfödare med massor av kunskap att fråga.

JAG är vansinnigt besviken och har ingen som helst förståelse för detta. 


2 kommentarer:

  1. ÅÅÅhhh jeg hadde reagert akkurat som deg! Nei skal man avle så må man ha renrasede hunder og ikke minst vite all jobben som ligger bak et valpekull, både før parring og med valpekjøpere! Ikke morsomt å få sitt kennelnavn involvert i noe slikt. Trøsten er at det "ikke er noen registere" som det kommer fram i.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är fortfarande så besviken.
      Tyvärr förstår personen här nog inte hur mycket planering det är bakom

      Radera