måndag 11 maj 2015

Tävlingsnerver!

Igår var Soya och jag på Kristianstads Brukshundklubb för att tävla. Det var en dubbeltävling alltså 2 på en å samma dag.  Jag var nervös i god tid, redan flera dagar innan. kunde inte sova på natten. När jag tyckte jag precis somnat skulle Swea ut. Och hon tog god tid på sej så jag kallade in henne, men hur dum är jag? 10 minuter senare skulle hon ut igen. Klockan skulle ringa 6 men redan en kvart innan var vi uppe och kom iväg.
Första anmäla, sen rasta Soya, gå banan , värma upp. Jag vi hade fullt upp, start nr 6.
 Ingen svår bana och uppvärmningen gick som på räls, hon skötte sej snyggt.
Så var det då dags, domaren hälsade oss välkomnna och vi stegade in på banan. Stannade vid startskylten,  meningen var att fröken skulle sätta sej men nä icke. Till sist lyckas hon sätta sej, jag försökte få kontakt med henne men hon var helt paralyserad av något. Det låg något vitt ute i gräset ca 100 m bort och stackars lilla Soya som inte har tävlingsvana kände klart av tävlingsnerverna ???.
Ja inte vet jag, men efter att viftat med handen framför ögonen på henne en bra stund, så tänkte att här kan vi ju inte stå. Lyckades få med henne och flera gånger fick hon "känning av tävlingsnerverna" och bara stirrade på saker och var nästan helt okontaktbar. MEN vi tog oss runt..
Allt detta har jag på film, och jag lovar det ser så kasst ut att jag tittade inte på hela.
Det kändes inte bra.
Den där vita saken var en bit plast, Soya o jag var och hämtade den.
Vi var 16 ekipage så vi fick vänta lite på prisutdelning. Jag har tagit för vana att inte kolla resultattavlan, så jag vet aldrig var vi står.
Jag hade inte blivit förvånad om vi blivit uppropade först, då dom oftast börjar bakifrån. Men det blev vi inte men inte långt ifrån.
Vi slutade på 75p ett godkänt resultat trots allt.

Nu blev väntan ännu längre.
Ny domare, ny banvandring. Lite smålurig bana med tempoväxlingar, språngmarsch kan få Soya att explodera. Denna gången startade vi som nr 10, så jag väntade lite med att ta ut Soya.
 Hon värmde upp superbra.  Åter igen in på banan och vid start skylten ska hon inte sitta??? Men denna gången lyckades jag få kontakt. Jag lovar att det krävdes lite jobb att behålla den där lilla kontakten jag lyckats hitta. I mål kändes denna rundan SÅ mycket bättre!! Riktigt nöjd var jag.

Soya väntade och väntade, och så blev det prisutdelning igen. I vanlig ordning hade jag ingen aning om resultatet var lika bra som det kändes.


Jo då 93 p lyckades vi få.  Det räckte till en delad 4:e plats.

Trötta och rätt nöjda styrde vi hem.
 
Summan blir då: 3 starter = 3 godkända resultat i rallylydnad nybörjarklass, det är inte fy skam!
Poäng 85-75-93

 Nu ska vi träna vidare, vi kan det mesta för nästa klass, men det blir inga tävlingar nu på ett tag. Istället ska vi nu fokusera på de problem vi stötte på i helgen. Har funderat lite på hur vi ska lägga upp vår träning och det blir mycket kontaktövningar framöver.
Nu är det inte det som gör att vi inte ska tävla utan det är lite annat på g här framöver, mer om det kommer.

Soya o hennes nya halsband





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar