fredag 13 februari 2015

spår

Gårdagen träning med Soya gick så bra som det bara kan, hon gillar att träna och blir mindre intresserad av  det som finns runt omkring.
Vi träna stå, sitt ingångar och följsamhet. Lite apportering där hon greppar apporten bra och rätt, det blir mer och mer tillfällen som hon tar den på rätt sätt. och hon kunde hålla kvar den en bra stund och släppte först på kommando!!!
 Vår nya övning dirigering går fint, var gång går hon dit jag vill!!, men mindre bra är att hon måste kolla andra burken innan hon kommer tillbaka.
Sen har vi en annan sak vi tränar på.


 Detta är gamla bilder, från Soyas första tillfälle med pallen
Jag kan minnas att det tog inte lång stund att få upp henne på den



Inga bilder men nu har vi vänt på den och slutmålet är att få alla fötter i på en och samma gång. Efter 2 pass har vi i 3 varav de 2 är befästa och den tredje kanske rena rama turen ( men hade den 3.e i 2ggr)
Soya gillar utmaningar och det är så kul att se henne försöka komma på vad jag vill.
Idag blev det inte riktigt som planerat.
Vi började med promenera. Sen la jag ett spår till Soya och tanken var att det skulle ligga medan vi åkte och handla  musslor till i morgon kväll, musslor Buzarra är bara så gott.
Jovisst fick spåret ligga medan vi handlade, men tanken var ändå inte att det skulle bli SÅ länge.
 Hemma igen, blev det full fart, byta kläder ut och kissa Soya och sen till spåret. Det var inte mörkt men lite skumt i skogen var det allt. Soya började mycket fint, tyckte en matta som låg slängd i buskarna var lite läskig. Tittade några gånger på mej, jag lät henne lösa det själv och det gjorde hon.  Kom fort på att det var inget att hänga upp sej på. Hon spårade ganska fort och noga till 2.dra vinkel, därefter lite väl flaxigt.
 3:e vinkeln gick bra och sen flöt det på igen. Nu är det så att där jag lagt spåret är det mycket gott om hjortar nästan alla tider på dygnet. Hon löste vilket fall som spåret bra och hittade klöven
Jag filmade spåret, men det är inte bra kvalitet , och jag blev lite lätt sjösjuk när jag tittade på den, och det vill jag inte utsätta er för. (Dessutom, datasnille som jag är så kan jag inte vända den på rätt håll) Trots det så var det bra och jag kunde titta och gå igenom det och planera för nästa tillfälle.

Om tiden räcker i helgen blir det ett spår till Swea, hon älskar spåra, hon går personspår. Efter hon klarade sista spåret för att bli viltspårchampion så har vi återgått till enbart personspår för henne. Och NÄ inget löp än. Lik sin mamma som jag fick vänta på 3 mån och det var den gången Swea blev till. Hon uppför sej som om det är väldigt nära, det är bara att vänta o vänta...........

  En bild på på Jacki från gårdagens promenad då vi kollade vattennivån i dammen, ja inte Jacki för hon bryr sej inte mycket om det


Ha de gott


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar