söndag 19 oktober 2014

Sen sist

har det hänt massor.
 Som vanligt tränar vi, Swea o jag hade fastnat i ett läge på "gå runt pinnen", men med Gittes hjälp så jäklar i havet vad vi kan. Både tempo och avståndet har ökats och Swea gillar det. Tipset med konövningar ala slalom och pallen har (tycker jag) gjort susen för bakdelskontrollen även i höger varv. Men andra ord känner jag att vi går framåt, framförallt är vi i en period med mycket arbetsvilja och glädje.
Soya har också börjat få till övningen " gå runt pinnen" kan t.o.m bjuda självmant. Annars är ju vittringen hennes paradnummer, fast vi har inte riktigt hela momentet, men det kommer. I övrigt är marodör Soya i en besvärlig period, mycket omväxling i humöret!! Ena dagen go och söt, nästa envis och siggig.
Och förresten kan hon nu mera skryta med att hon har känd mental status.  Jag lärde mej mycket om min Soya på MH.et. Och Soya växte under tiden, och är helt oberörd av skott.  En mycket trevlig beskrivare som insåg att detta var ingen bruksras.
 Dagen efter MH hade vi besök av Frida och hennes matte, även mattes mamma med sin labbe var här. Vi hade bestämt oss för att spåra.
Frida spårar bra men fastnade en stund i dofterna av de riktiga djuren som varit där. Men efter att "tramsat" runt med matte som var aningen sur på henne, blev hon påmind om sin uppgift och därefter flöt det på bra.
Oskar som labben heter, har aldrig prova viltspår, men det ser ut att  kunna bli en bra viltspårare av honom också.
Även Soya fick känna på viltspår, fixade det.
Och Swea gick hon också hon har absolut inget problem att spåra hon, jättebra.

Soya och jag går kurs än, hon gör ganska bra ifrån sej, blir trött och då blir det mycket vad vi kallar "skräp" och hon tar sina "tänkerundor" som Gitte kallar dom. Med vila och tänkerundor så blir det rätt bra till slut. Och är hon inte sur på kurskompisarna blir det ännu bättre, hoppas verkligen denna jobbiga period ska gå över för hon kan vara riktigt odräglig.

Igår hade vi fullt upp med hundaktiviteter.
På fm var det dags för Captain Blackbeard att flytta.



En otroligt härlig liten hund precis i min smak, vi har alla fastnat för honom.
Soya har letat efter honom både ute och inne, hon har varit både mamma och lekkamrat.
 MEN nu är vi så övertygade om att lille gossen kommer få det så jättebra med nya familjen. Och dessutom ses vi snart igen.

På em hade vi fullt med hundar och mattar här + en duktig instruktör. Jag hade lyckats övertala Gitte att komma hit. Det hela började med en liten busig sheltie vars matte ville ha hjälp med diverse saker och plötsligt var det flera stycken som ville vara med på ett hörn. 6 hundar och 5 mattar, och så jag och Lisbeth som agerade åhörare, vi har ju våra egna tider med Gitte!
Alla jobbade bra och hade ganska snarlika problem,  vars en liten stund fick de tips av Gitte, sen grillades korv och hamburgare.  Sen varsett pass till.
En trevlig em och som någon sa tusen tack till Gitte som visade oss och fick oss att tänka i andra banor. Nu blir det nog mycket träning och så hoppas vi få hit Gitte igen för lite mer tänk!
Eftersom nu inte jag var med, fast Soya var med en stund och agerade visningsex med Gitte, så var Swea väldigt träningssugen idag. Hon tjatade till sej ett träningspass på fm i ösregnet och hon jobbade så fint och med mycket glädje.
Soya fick gå ett spår, var inte helt nöjd med henne, men andra sidan så hade nog det mesta av spåret flötit bort, det regnade massor.
Vi hade tur med vädret på lördagen, fredag regnade det som tusan, så även idag,
Jag har planerat morgondagens övningar och det hade varit skönt att slippa regnet!!

En bild på ett avslutat projekt som blev en födelsedagspresent.


och en på koftan som nu ligger på blockning, vet inte om jag blir helt nöjd med den, vi får se
ha de gott!

1 kommentar:

  1. Tjena Charlott!

    Jag tycker din blogg Vi på Drömflocken är riktigt bra!

    Min klient är intresserad att samarbeta med Sveriges bästa hundbloggare så snälla, maila mig om du är intresserad på alexanderJlindblom@gmail.com

    Varma hälsningar,
    Alex

    SvaraRadera