söndag 21 september 2014

Swea

Idag var det dags för tävling. Dubbeltävling på Ystad BK, och det var Swea och jag som debuterade i avanceradklass rallylydnad.
 Jag kände som om vi inte var redo lite mer träning på diverse saker  ville jag ha.Men nu blev det inte så och vi åkte ändå.
 Rallylydnad bygger på glädje, possitivitet och samarbete. Du får prata och uppmuntra din hund hur mycket du vill,men inte röra den. Man börjar på 100p och får avdrag för snusande och fel jag som förare gör eller om samarbetet brister, Man kanske gör övningen fel. För att bli godkänd krävs 70p
I allafall rundan i fm var jag inte nöjd med och tvivlade på att vi var godkända. I vanlig ordning ville jag inte veta resultatet innan prisutdelningen, lite nervöst var det. Vi hamnade på 75p alltså ett godkänt resultat. Domarens kommentar: Fin kontakt. Bra jobbat!
Så kom eftermiddgen och då lyckades jag få lite attityd på Swea i uppvärmningen. PÅ startlinjen hade vi fin kontakt, in på banan då tappar vi attityden de 2 första skyltarna. Men vid skylt nr 3 var plötsligt Swea med mej igen och visade en härlig glädje och arbetsvilja. Jag är mycket nöjd med henne. Detta gav oss 97p med domarkommentaren Mycket Snyggt!! och en smilegubbe.

En stolt Swea med sin rosett då vi hamnade på en delad 2:a plats. Visst har hon all rätt att vara mallig.

Nu är vi trötta och slitna så även de andra i familjen som haft sitt lilla helsike här hemma.
Ha de gott


1 kommentar: