torsdag 13 februari 2014

3 K

För många år sen gick jag endags kurs för en kille som något år innan vann SM i lydnad med sin Ammi, förresten det är kanske inte SÅ många år sen, Jag vet inte. En trevlig dag vill jag minnas och jag var väldigt glad att få ta del av all denna kunskap, som jag för övrigt förmodligen glömt det mesta av.
Men i förmiddags gick jag här och filosoferade, en sak kom jag ihåg: de viktiga 3 K!!! Som är kunskap, konsekvens och ............... JA vad var nu det 3.e, jag vände ut och in på min hjärna i hopp om att komma på vad det var. Fullkomligt omöjligt!! Ibland går det bara inte att släppa saker, jag måste komma på det!
Så kom jag på facebook, det är där alla svar finns, eller??? Så jag la ut en trevare och väldigt snabbt kom svaret, från Annica : Kan det var KONTAKT!! klart det var!! Någon föreslog Kärlek, iof inte så dumt det heller, det underlättar säkert en del om det finns kärlek mellan förare och hund.Men kontakt är det. KONTAKT  KONSEKVENS OCH KUNSKAP,det är ju det jag försöker sträva efter varje träningstillfälle.
Har jag inte kunskapen så kommer vi ingen vart och då frågar jag, letar efter svar i böcker eller på nätet.
Det är Soyas träning som fick mej halka in på detta spår, vi har nu tränat flitigt de där 5min om dagen.  Och det är stor förbättring på bara några dagar, jag har ju under åren samlat på mej lite kunskap. När det gäller kontakt så klart att Soya skiter i vad jag säjer om vi inte har kontakt, och då konsekvens absolut förstår hon bättre om vi håller oss till samma regler varje träning,( och igentligen inte bara på träning).  Har jag fel eller   JAG tror inte det.

Alltså så går det framåt med den flygande Soya, bara på några dagar en enorm förbättring. Jag har dessa dagar haft samma rutin, Soya först, vilket innebär att hon inte hunnit jaga upp sej för att hon INTE fick gå med de vuxna. Och givetvis är det lättare att jobba med en Soya som inte samlat på sej en massa energi.
Nästa vecka ska vi utmana henne och ändra rutinen och ta henne efter de andra, för att hon ska i framtiden funka i alla lägen.
Hon är en härlig liten tös att arbeta med när hon inte är full i fan. Vi ska försöka träna upp hennes uthållighet och koncentration, tror det kommer efterhand att förbättras, hon är bara 7 månader vilket hon blev häromdagen.

Nu är snön så gott som borta, så jag tänkte ev lägga ett spår till Soya och Swea i helgen eller kanske t.o.m. imorgon.

En dyna till en katt blev klar idag. Den var helt OK, Soya testade den, både hon och de andra gillar verkligen de nya  dynorna.

Så hittade jag något som jag tycker var bra, vilket får bli avslut för idag

Ha de gott

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar